Tegenvallende Performance Max resultaten? Zo voorkom je peperdure conversies.
Performance Max (PMax) heeft Smart Shopping en Local Campaigns definitief vervangen als campagnetool voor Google Ads. Deze nieuwe advertentievorm heeft veel voordelen, vooral voor e-commerce: meer kanalen, minder handmatig werk en de belofte op een nog betere conversie. Toch verbrand je misschien onnodig – en zonder dat je het merkt! – je advertentiebudget.
In deze blog vertel ik hoe het komt dat de resultaten van Performance Max soms achterblijven en hoe je wél maximale prestaties behaalt.

Jelle Bakker
Marketing & sales consultant
Resultaten van Performance Max vs. Smart Shopping
Doordat je met PMax campagnes op één plek al je advertenties op de verschillende Google-kanalen kunt automatiseren en optimaliseren, kost het minder handwerk dan met Smart Shopping. Dat maakt online adverteren een stuk makkelijker en minder tijdrovend.
En als kerst op de taart belooft Google dat je conversie aanzienlijk verbetert! Gemiddeld een 13% hogere incrementele conversie tegen dezelfde kosten, dankzij hun slimme AI-algoritme. Kortom, Performance Max optimaliseert je campagnes zo dat je de beste ROI en ROAS prestaties behaalt over meerdere kanalen. Fantastisch, toch?
“Met zoveel kanalen kan Performance Max zomaar je hele marketingbudget verslinden op kanalen met weinig conversies.”
Consequenties van slim algoritme
Maar wat misschien een beetje tegenvalt: door dit slimme algoritme heb je zelf minder inzicht in je campagneresultaten. En minder invloed op het optimaliseren, omdat Google dat voor je doet. Dat is best een eng idee, want met zoveel kanalen kan Google zomaar ineens je hele dagbudget verslinden. Ook op kanalen met voor jou slechte resultaten… Dan lijkt Performance Max ineens niet meer zo slim, maar eerder een bodemloze put die je budget verspilt aan vertoningen die nauwelijks conversies opleveren.
Verkeerde uitleveringen funest voor Performance Max prestaties
Omdat PMax ook uitlevert op Display en Apps, wordt er veel meer op display ingezet, in plaats van op shopping. Als retailer zit je daar vaak niet op te wachten. De kwaliteit van de klikken is vaak slecht, wat funest is voor je conversiepercentage en ROAS. Als je niet oplet, loop je zelfs het risico dat je je complete advertentiebudget uitgeeft aan niet-relevante kanalen.
Hoe slim Performance Max ook is, dit kan de tool zelf niet herstellen als je niet vertelt wat je wilt. Je moet daarom de tool op tijd opvoeden. Hoe eerder je dit doet, hoe minder budget je verbrandt en hoe eerder je conversie stijgt.
“Hoe sneller je Performance Max opvoedt, hoe eerder je opbrengsten stijgen.”
De eerste stap is om te kijken of je in je Google Ads rapportage een drop ziet in je campagnedoelstellingen. Let vooral op je ROAS en het aantal vertoningen. Deze geven een goede indicatie. Kijk ook op welke platforms je PMax campagnes zijn uitgeleverd. Met die informatie kun je in 3 stappen snel je conversie weer opkrikken.

In 3 stappen betere resultaten met Performance Max
- Zie je een flinke stijging in het aantal vertoningen? Dan kun je ervan uitgaan dat er (te) veel op display wordt uitgeleverd.
- Check op welke producten zoveel wordt uitgeleverd. Vaak gaat dit om een productgroep. Sluit deze uit van je PMax-campagne en vang dit op door een feed-only Performance Max-setup of een reguliere shopping-campagne met een lage prioriteit. Zo ben je nog steeds zichtbaar op deze productgroep, maar word je niet meer opgenomen in display-plaatsingen.
- Bekijk ook je resultaten op de Apps. Scoor je hier slecht op? Sluit dan Apps uit op accountniveau.
Zelf aan het stuur of je laten rijden? Jij beslist!
PMax inzetten zonder de juiste uitsluitingen is als het rijden van een zelfsturende auto die zelf mag beslissen waar jij heen gaat. Helemaal prima als je op vakantie gaat, maar wat als de bestemming je wel uitmaakt? Als er plaatsen zijn die je wilt vermijden als de pest, dan moet je dat de auto vertellen. Zo kom je sneller – en goedkoper! – op de plek waar je wel wilt zijn.
Met Performance Max kun je dus eigenlijk twee kanten op: of je leunt achterover en laat het systeem sturen, of – als je dat toch niet zo’n lekker idee vindt – dan bemoei je je wel met de richting en waar je marketingeuro’s heengaan. Dan kun je daarna alsnog comfortabel achterover leunen.
De keuze is aan jou maar ook al geef je het stuur uit handen, houd altijd je ogen op de weg. Je weet het nooit met die zelfsturende auto’s!
Hoe zijn jouw Performance Max resultaten?
Vallen de resultaten van jouw Google-campagnes tegen of wil je simpelweg de opbrengsten verhogen? Dan kan het zinvol zijn om een Google Ads growth audit te laten uitvoeren. Zo krijg je snel inzicht in de belangrijkste verbeterpunten.