Inzicht in offline resultaat van online campagnes

Adverteerders willen we het gedrag van websitebezoekers kunnen meten, het liefste tot aan het bezoek van de winkel. De lancering van Google Signals maakt nu naast cross-device tracking ook het tracken van winkelbezoek (Store Visits) mogelijk. Klinkt goed, maar wat is het nu precies?

Een hoop informatie en data kan al sinds jaar en dag uit Google Analytics gehaald worden. Op basis van deze informatie bepalen wij voor een groot deel de online strategie, doelstellingen en marketingbudgetten voor onze klanten. Om het online pad dat een bezoeker aflegt nog inzichtelijker te maken, heeft Google onlangs Google Signals gelanceerd om cross-device tracking inzichtelijk te maken in Google Analytics. Google heeft daar nu een extra functionaliteit aan toegevoegd om winkelbezoek te kunnen meten: Store Visits.

Deze nieuwe bèta-feature wordt de aankomende tijd over verschillende gebruikers uitgerold. Naast het aantal fysieke bezoeken op jouw locaties geeft deze nieuwe reporting je ook inzicht in welke kanalen en campagnes voor het meeste winkelbezoek zorgen. Dit is enorm waardevol voor het bepalen van je strategie.

Uiteraard is deze data geanonimiseerd en daardoor niet mogelijk om tot aan de persoon te weten wie via welke campagne op jouw locatie terecht is gekomen. De meting wordt verricht op basis van locatie geschiedenis en ingelogde Google gebruikers die óók advertentie personalisatie toestaan. Op basis van dit Google account weet Google wie het is en kan zodoende waardes aan het websitebezoek toekennen. Doordat deze functionaliteit nu alleen nog gericht is op Google-gebruikers wordt niet het volledige websitebezoeker afgevangen aangezien niet iedereen een Google account heeft, ingelogd is in Google of advertentievoorkeuren heeft ingeschakeld.

Maar hoe stel je het nu in en wat kun je er voor nu wél mee doen? Allereerst dien je Google Signals te activeren in Google Analytics bij de beheer omgeving. Onder Property – Tracking info – Gegevensverwerking dien je de functie ‘gegevensverzameling voor Google Signals’ te activeren. Vervolgens ga je naar Conversies – Winkelbezoek voor de reporting en inzicht in bezoeken aan jouw locatie(s). Indien je nog geen data ziet staan, kan dit zijn doordat er te weinig data is verzameld door Google om hier relevante data te tonen, dit kan tot 60 dagen duren nadat Google Signals is geactiveerd.

DEA.Amsterdam helpt merken met het optimaal instellen van Google Analytics. Zodat jij als adverteerder in staat bent om de juiste beslissingen te maken. Bel ons voor meer informatie: 020-2374705.