De verduurzaming van digitale marketing

duur·zaam (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord; vergrotende trap: duurzamer, overtreffende trap: duurzaamst)

1) lang durend
2) weinig aan slijtage of bederf onderhevig
3) het milieu weinig belastend: duurzame energiebronnen wind, zon, waterkracht enz.; duurzaam produceren

Niet een predicaat wat slechts is toegevoegd om een bezorgde generatie te pleasen of als slinkse truc om onze bureautarieven op te krikken. Door de focus op de ontwikkeling van waarachtige relaties is digital engagement marketing per definitie duurzaam. Het is prima te verdedigen dat het uiteindelijk ook beter is voor het milieu, maar de duurzaamheid zit vooral in de eerste twee verklaringen.

Het leeuwendeel van wat door digital marketeers wordt geproduceerd is niet zo best. Zélfs in 2019 zien we nog een hoop rommel voorbij komen. De dagelijks duizenden uitingen per dag maken de consument immuun om nog enige koers te kunnen behouden. De meeste digital media richten zich op één uitkomst: zo snel mogelijk scoren. Wie de klant is, waarom het voor hem is en en hoe de klant zich verder manifesteert lijkt geen prioriteit. Het gevolg is dat de conversie in dit geval ook vaak het einde van de digital customer journey inluidt. Geworven records worden in de reguliere marketingroutine geprikt en de aandacht gaat weer uit naar het vinden van nieuwe leads. Terwijl de digitale klantreis dan net is begonnen. Doodzonde.

Natuurlijk is een vroege goal lekker. Snel scoren is goed. Hoe dieper in de funnel, de beter. Maar het gaat uiteindelijk gaat om winst. Ik denk dat winst uiteindelijk bepaald wordt door de wijze waarop je de relatie met je klanten opbouwt. Doe je dit zorgvuldig en met een langetermijnvisie, dan creëer je stap voor stap brandpromotors.

DEA.Amsterdam is een zorgvuldig gekozen naam. Dea is latijn voor godin en wordt in Italië gebruikt voor ‘geliefde’. Voor ons staat het voor digital engagement agency; een bureau dat gelooft in het succes van sterke connecties tussen merken en mensen.

Marketing duurzaam? Het kan. Verleng de impact van je marketinginspanning, zorg dat deze impact langdurig aanhoudt en verdeel aandacht en budget over de complete digital customer journey. Minder inspanning, minder waste, beter resultaat.

Digital Engagement zorgt dat je merk over vijf jaar nog bestaat.