Meer conversie met AI advertising in B2B
AI advertising is dé manier om je online campagnedoelstellingen te behalen. Zeker voor B2B e-commerce. Google heeft namelijk meer informatie dan jij ooit kunt inzien of combineren. Google noemt dit ‘Smart Bidding’. Maar ‘smart’ is wel betrekkelijk. Het werkt namelijk niet vanzelf. Smart Bidding wordt pas slim als jij weet wat je doet. Het hangt helemaal af van jouw input en doelstellingen.
Daarom leg ik je in dit blog uit hoe je meer conversie, een hogere ROAS, lagere kosten per acquisitie – of wat jouw specifieke doel ook is – behaalt met AI advertising.
Frank van Kampen
Senior advertising & automation consultant
“Maak slim gebruik van de kennis die Google heeft over jouw doelgroep met AI advertising.”
Hoe langer je wacht met AI advertising, hoe moeilijker het wordt
Google begon met biedstrategieën, maar intussen zijn ze al verder met het automatiseren van je campagnes. Zo bedenkt Google ook hoe je advertenties eruit moeten zien, wat de beste keywords, visuals en teksten zijn. En waarschijnlijk kunnen we nog wel meer ‘slimme’ dingen van ze verwachten. Daarom: als je Smart Bidding nog niet gebruikt, dan laat je niet alleen kansen op een betere conversie liggen, maar wordt de drempel om hier ooit mee te beginnen, alleen maar hoger. Beter dus om erin te duiken!
Wat is Smart Bidding?
Smart Bidding is een verzamelnaam voor de geautomatiseerde biedstrategieën van Google Ads. Op basis van machine learning leert het algoritme wat wel en niet werkt. Het slaat op waar mensen op reageren. En als ze een aankoop doen, voor welk bedrag. En op welke kanalen. Op basis van al die data maakt het een kansberekening of de doelstelling die jij hebt ingevoerd – want dat is het enige dat jij hoeft te doen – te realiseren is.
Google levert vervolgens de advertentie uit aan de mensen en op de kanalen met de hoogste conversiekans. Het verschil met handmatig bieden, is dat jij zelf op iedereen biedt die naar een bepaald zoekwoord zoekt. Dus ook de mensen die een andere zoekintentie dan conversie hebben. Daarmee wordt gelijk duidelijk waarom Smart Bidding meer waarde biedt voor je marketingbudget. En het is nog gratis ook!
Laat AI advertising je helpen om je B2B doelstellingen te behalen
Start je campagne met het bepalen van je doel voor Smart Bidding. Wil je producten verkopen uit je webshop? Kies dan voor de doelstelling Doel-ROAS. Deze zet de conversiewaarde af tegen de advertentiekosten, waardoor je binnen een vooral bepaald rendement blijft. Ga je voor een campagne om leads te genereren? Denk aan een contactaanvraag, demo-aanvraag of inschrijving voor een event. Bepaal dan vooraf hoeveel een lead mag kosten en kies voor Doel-CPA. Op die manier optimaliseert Google je campagne voor het maximale aantal conversies binnen de door jou gestelde kosten.
“AI advertising verhoogt de kwaliteit van je leads in B2B door geautomatiseerde optimalisatie.”
Dit zijn alle mogelijke opties, afhankelijk van je doelstellingen:
AI advertising voor B2B retailers
In B2B zijn marketeers vaak terughoudend met online adverteren. En dat is zonde, want juist voor B2B retailers is AI advertising extra belangrijk om verschillende redenen:
- Overlap tussen B2B en B2C zoekopdrachten. Zoekopdrachten voor B2B en B2C kunnen dicht bij elkaar liggen. En je wilt natuurlijk geen geld verspillen aan klanten die voor jou niet relevant zijn. Door de juiste conversiedoelen in te stellen, sluit Google aan op de zoekopdrachten van jouw (potentiële) B2B- klanten.
- B2B leadgeneratie wordt complexer. Het wordt steeds lastiger om B2B leads te genereren. Door steeds op het juiste moment in de customer journey met de juiste informatie te komen op de juiste kanalen, houd je je pipeline met leads van bovenaf gevuld.
- Meer waarde voor je marketing spend door AI advertising in B2B. Adverteren wordt steeds duurder. Om wel resultaten te (blijven) halen, wil je je marketingbudget zo slim mogelijk inzetten.
Zo haal je het optimale resultaat uit AI advertising
Ok, you got the picture. Met al die data die het tot zijn beschikking heeft, heeft Smart Bidding een enorme brainpower. Daarmee identificeert het sneller patronen en is de kansberekening op wat succesvol kan zijn, nauwkeuriger dan wat jij ooit handmatig kan doen. Maar die brainpower komt alleen tot zijn recht als jij er ook slim mee omgaat.
Net als bij koken, gaat het erom de juiste ingrediënten op het juiste moment toe te passen. Als je dat op de goede manier doet, versterken de ingrediënten elkaar en heb je uiteindelijk een gerecht dat beter smaakt dan de ingrediënten afzonderlijk.
Voorkom deze fouten
Maar dan moet je wel weten wat je doet en waar je naartoe werkt. Smart Bidding werkt namelijk niet vanzelf. Waar het regelmatig fout gaat, is bijvoorbeeld: een biedstrategie die niet aansluit op de doelstelling, geen duidelijke KPI’s, drastische wijzigingen tijdens het leerproces van het algoritme, onvoldoende kennis van testen en evalueren, veel verschillende campagnes met andere doelstellingen, etc.
Wil je deze fouten voorkomen en precies weten hoe je met Smart Bidding het maximale haalt uit je B2B marketingbudget? En welke andere kanalen bijdragen aan meer en betere leads in B2B? Download dan onze whitepaper: Meer resultaat uit B2B-marketing in een wereld zonder cookies.
En zet ook meteen even ons event over het belang van advertising voor B2B leadgeneratie in je agenda op woensdag 20 september om 9 uur! Houdt onze website in de gaten voor meer informatie.