Skip links

Interview Bart Zijderlaan, Online trade marketeer, Garmin

DEA.Amsterdam werkt voor ambitieuze merken, groot en klein, aan digital marketing campagnes die klantrelaties versterken. In sommige gevallen al meer dan 15 jaar. Voor ons het overtuigende bewijs dat wij diezelfde duurzame relatie opbouwen met onze eigen klanten. Onze experts werken al een paar jaar voor Garmin.

Garmin telt meer dan 16.000 medewerkers in 82 vestigingen over de hele wereld. Garmin streeft ernaar een duurzaam bedrijf te zijn door het ontwikkelen van premium producten die aansluiten bij de passie en belangrijke activiteiten in het leven van hun klanten.

“De samenwerking is prettig en de lijnen zijn kort. Ik bel regelmatig met DEA en ze denken altijd met ons mee.”

Bart Zijderlaan, Online trade marketeer, Garmin

Garmin

Wat voor een bedrijf is Garmin en kan je ons wat vertellen over jouw functie binnen Garmin?
Garmin is een wereldwijde fabrikant op het gebied van navigatie en GPS. Garmin begon met producten voor de (private) luchtvaart en marine, waar we nog steeds werkzaam in zijn. Daarnaast hebben we producten zoals navigatie en wearables voor auto’s, de natuur en tijdens het sporten. Dit begon bij hardloophorloges en is ondertussen uitgegroeid naar onder andere smartwatches en andere activity trackers.

Ik werk als online trade marketeer. Dit betekent dat ik ervoor zorg dat onze marketing bij retailers goed wordt geregeld evenals onze eigen online marketing.

Waarom hebben jullie gekozen voor een samenwerking met DEA.Amsterdam
Ik werk nu ongeveer twee jaar met jullie, maar de samenwerking tussen DEA.Amsterdam en Garmin was er al voordat ik begon met werken bij Garmin. Dit is tot stand gekomen via Red Banana, onze social media marketing partner.

Wat bevalt je goed aan onze samenwerking?
Jullie leveren goed werk. De samenwerking is prettig en de lijnen zijn kort. Ik bel vaak met DEA en jullie denken altijd met ons mee. Toen wij net begonnen met de samenwerking moest er nog veel gebeuren aan het verbeteren van de online marketing en dat is allemaal heel goed uitgevoerd.

DEA.Amsterdam is een digital engagement agency: alles draait om verbinding. Welke verbinding zoekt Garmin met haar klanten? En welke digitale middelen zet je daar voor in?
Wij zoeken verbinding over de hele breedte. Ik werk voornamelijk met Paid Advertising zoals search engine advertising, YouTube, display, shopping en social advertising  voor Garmin. Ons product is veelal B2C, maar we adverteren ook veel via onze retailers. Wij zien een enorme potentie voor de komende jaren op gebied van online marketing.

2020 was een jaar van enorme uitdagingen. Hoe hebben jullie deze aangepakt? En hoe kijk je naar 2021?
Afgelopen jaar was zeker voor Garmin een bewogen jaar, maar wel voornamelijk positief. Met onze medewerkers is het af en aan schakelen geweest, maar met de business is het heel goed gegaan. Gezondheid was en is belangrijker dan ooit, daar sluiten onze producten zoals de wearables en (fiets)navigatie goed bij aan. We hebben ook zeker issues ondervonden, zoals bezorgproblemen en onze fabrieken die tijdelijk dicht zijn geweest. Uiteindelijk hebben we ons er goed doorheen geslagen en mogen we terug kijken op een positief jaar.

We kijken ook positief naar de rest van 2021. Er blijven dit jaar uitdagingen zoals de Brexit, maar gezondheid blijft erg belangrijk. Buitensport groeit en meer mensen kopen bijvoorbeeld ook boten. Onze producten sluiten hier goed bij aan.

Welke klant van DEA.Amsterdam zou je in een volgend interview willen zien en welke vraag zou je haar/hem willen stellen.
Ik heb geen specifieke klant aan wie ik de vraag wil stellen, maar de vraag is: wat maakt jullie succes?