Skip links

In 7 stappen je campagnes optimaliseren voor online adverteren in B2B

Data is de sleutel om je online campagnes voor B2B te optimaliseren. Als nooit tevoren kunnen we meekijken met de prospect tijdens elke stap in de buyer journey. Maar hoe die data slim te gebruiken is een tweede. Want iedereen roept wel dat data de oplossing voor alles is, maar waar begin je?

In dit blog leg ik uit hoe je data inzet om gericht online te adverteren in B2B. Met een stappenplan laat ik zien wat je moet opslaan en hoe je deze data gebruikt. Let’s go!

Frank van Kampen

Frank van Kampen

Senior advertising & automation consultant

“Geen first party data? Dan kun je vanaf volgend jaar je klanten heel moeilijk bereiken.”

Hoe ziet het eruit zonder data?

Wat nou als je voor het online adverteren in B2B geen data gebruikt?  Dan wordt het sowieso moeilijk om na volgend jaar je klanten nog te bereiken als third party data verdwijnt. Dus wil je (potentiële) klanten überhaupt nog benaderen, dan moet je nu beginnen met een goede datastrategie, waar first party data een onderdeel van is.

Niet alleen om ze zelf direct te benaderen of om te kijken of het soort klanten aansluit op je website en content, maar vooral om meer waarde te halen uit je advertentiebudget. Want met de juiste data kun je AI voor je te laten werken. Het Google algoritme bijvoorbeeld wordt steeds belangrijker voor een goede campagne binnen Google Ads. Als je deze voedt met kwalitatief goede data, dan haal je meer conversie uit je budget.

Stappenplan om gericht online te adverteren in B2B op basis van data

Dus wil je een compleet klantprofiel behouden en met AI een hogere conversie behalen uit online adverteren in B2B? Dan is dít het moment om te beginnen met het vastleggen van de juiste data. Hoe pak je dat aan?

Stappenplan voor online adverteren in B2B

Stap 1: een goede datastrategie

De eerste stap is bepalen welke data je wilt verzamelen en wanneer je die het beste kan verkrijgen. Moet deze data deterministisch (op basis van zekerheid) of probabilistisch (op basis van voorspelling) ? Mag je die data verzamelen of heb je eerst toestemming nodig? En is je privacy statement op orde om deze data te verzamelen?

Aan de hand van use cases en het stap voor stap in kaart brengen van de customer journey, leg je vast welke data je (wanneer) opslaat en waar (en wanneer) je die gaat gebruiken. Dit proces vereist enige tijd, maar het geeft je wel overzicht en controle.

Stap 2: de juiste advertising data verzamelen

Om gericht te adverteren, heb je vervolgens de volgende zaken nodig:

  • Analytics tools op je website. Met deze scripts weet je wat er op je website gebeurt, waar je kansen liggen en wat je eventueel nog kunt verbeteren.
  • Conversiepixels. Deze stukjes code geven inzicht in de conversies. Zorg dat je hard en soft conversions meet en geef hier – voor jou – de juiste waarde aan. Klikt men op die button (soft conversion) of kiest men voor een terugbelverzoek (hard conversion)? Het advertising algoritme gebruikt deze conversiepunten om verder aan te scherpen.

Stap 3: first party data verzamelen

Deze stap is juist nu superbelangrijk omdat je straks niet meer kunt beschikken over third party data. Als je nog niet was begonnen, begin dan vandaag nog met het verzamelen van PII data (persoonlijk identificeerbare informatie), zodat je straks ook nog je leads kunt bereiken. Deze verzamel je via:

  • First party cookie via bijvoorbeeld een CDP
  • Contactformulier (naam, bedrijfsnaam, e-mailadres)
  • Terugbelverzoek (telefoonnummer)
  • Download whitepaper (e-mailadres)

Stap 4: je first party data effectief inzetten

Met first party data kun je 1-op-1 communicatie uitvoeren op deze leads. Wat je kunt doen, hangt af van welk type first party data je hebt opgeslagen. Met alleen een cookie, kun je deze mensen retargeten. Heb je een e-mailadres én een marketing consent opgenomen in je privacy statement, dan mag je de prospect ook mailen en zijn gegevens gebruiken voor targeting via de bekende walled gardens, zoals Meta en Google. En vergeet ook het consent voor app/web-push berichten niet! Een heel krachtig middels om jouw doelgroep te bereiken op het moment dat ze online zijn op hun device.

Heb je het juiste consent dan kun je de data ook voeden aan het algoritme in je advertisingkanalen. Met relevante (!) data kun je zo sturen op nieuwe conversies.

De data kun je bovendien gebruiken om je budget optimaal in te zetten. Het is geldverspilling om mensen die al ingelogd zijn op je website, ads te laten zien. Met PII en Website audiences data kun je hen uitsluiten van je campagnes.

“Met de juiste data verspil je geen budget meer aan ads voor klanten die je toch al bereikt.”

Stap 5: je Google campagnes verrijken met harde conversiemetingen

Bij harde conversies kun je ook de GCLID (Google Click ID) afvangen. Houd niet alleen bij dát er een offerte-aanvraag is geweest, maar ook of deze heeft geleid tot omzet. Leads met offertewaarde schiet je weer terug het systeem in, zodat het algoritme hier nog beter op kan sturen.

Op den duur zie je ook welke zoekwoorden goed converteren en welke niet.

Stap 6: de prestaties van je campagnes analyseren

Analyseer op een vast moment – bijvoorbeeld 1x per week – de rapporten van je campagnes. Vergelijk KPI’s zoals de ROAS, het conversiepercentage en de kosten per conversie met je doelstellingen. Bekijk welke advertenties en doelgroepen goed presteren en welke niet. En waarom, zodat je dit mee kunt nemen in de volgende stap.

In deze stap mag je ook best kritisch naar je smart bidding-campagnes (campagnes gebaseerd op AI) kijken. De AI van Google werkt echt goed, maar alleen als je het voedt met de juiste data.

“Als de ROAS stijgt dan heb je de juiste optimalisaties gedaan!”

Stap 7: je B2B-advertentiecampagnes optimaliseren

In de laatste stap is het vooral zaak om je best presterende ads te optimaliseren. Daar is de meeste winst te behalen! Zet ads die ondermaats presteren, uit. Afhankelijk van de resultaten kun je je doelgroep vervolgens breder of specifieker maken. Adverteren op een specifiekere doelgroep is duurder, maar levert wel meer conversies op. Stijgt je ROAS na je aanpassingen? Dan weet je dat je het juiste hebt gedaan!

Put your data to work!

Met bovenstaand stappenplan kun je aan de slag om de conversie van de B2B-advertentiecampagnes te verhogen. Maar daarmee ben je niet klaar. Het verzamelen, up-to-date houden van je data en optimaliseren van je campagnes is een continu proces. Zet het evalueren van prestaties dus maar alvast als terugkerende afspraak in je agenda.

Heb je eenmaal de smaak te pakken, dan wordt spelen met data leuk. Je leert je klanten beter kennen. Je weet beter wat hij zoekt. Je kunt alvast voorspellen waar hij in de volgende stap behoefte aan heeft, zodat je gericht met de juiste advertentie kan komen.

En als je door het gebruik van de juiste data je ROAS verbetert, wordt het makkelijker om de rest van de organisatie mee te krijgen. Dan kun je meer investeren in mooie online campagnes, want je haalt meer waarde uit je advertentiebudget. Kicken toch?

Beter meten in Google Analytics

Om te sturen op data moet je wel zorgen dat dit goed binnenkomt. En laat het nou net zo zijn dat de huidige versie van Google Analytics per 1 juli stopt met het verzamelen van data. Google is namelijk met een upgrade gekomen, genaamd Google Analytics 4 (GA4).

Maar in tegenstelling tot een software-update die automatisch wordt uitgevoerd, zoals op je telefoon, moet je zelf actief GA4 implementeren. Heb je hier hulp bij nodig? Wij stellen jouw GA4 in, aangepast op jouw meetbehoefte, binnen een week voor een vast bedrag van €349,-. Meer weten?