Skip links

Hoe je met B2B branding jouw merk laat opvallen in de digitale jungle

Als B2B-marketeer bevind je je in een digitale jungle. Overal lonken je concurrenten naar jouw potentiële klanten met hun schitterende kleuren, bonte veren, luidruchtige lokroepen en spannende kronkelpaadjes die de klant naar hun etalage leiden met hun B2B branding campagnes. Die klanten hebben zich de laatste jaren ontwikkeld tot zelfredzame ontdekkingsreizigers, die op eigen houtje de jungle verkennen op zoek naar oplossingen voor hun problemen.

Met zoveel andere aanbieders is het een uitdaging om ze naar jouw winkel te lokken of ze de funnel in te trekken voor een aankoop in de toekomst. Daarom is het belangrijk dat jouw merk erbovenuit springt. Of in dit geval als een Tarzan boven het struikgewas slingert. En dat doe je in mijn ogen in de B2B met branding.

Michael Horneman

Michael Horneman

Client & sales manager

“Op het moment dat jouw potentiële klant eraan toe is om over te gaan op een aankoop, wil jij top of mind zijn.”

Waarom jij Tarzan wilt zijn

De digitale jungle kan nogal intimiderend zijn voor je klant. Hij heeft een probleem en zoekt een oplossing. Aanbieders leggen in hun marketingcampagnes vaak de nadruk op het verkopen van hun product of dienst, maar hoe weet de klant wat hij nodig heeft? Als hij dat wist, had hij geen probleem! En dus struint hij door het moeilijk doordringbare struikgewas op zoek naar iets herkenbaars.

En dan ontdekt hij in die onoverzichtelijke en overbevolkte jungle ineens jou, Tarzan. Een bekende vriend in een chaotische wereld. Iemand waar hij zich beter bij op zijn gemak voelt, want jij voelt vertrouwd en dus begrijp jij hem waarschijnlijk beter dan de rest. Jij hebt je dan ook verdiept in je doelgroep en wat ze zoeken, waardoor je in staat bent herkenning te creëren. Op het moment dat hij eraan toe is over te gaan tot aankoop, ben jij top of mind. Hoe dan? Met B2B branding campagnes.

“In de wereld van B2B is bekendheid geen luxe, maar een noodzaak.”

Een goede match?

Bekendheid is ook voor B2B geen luxe, maar noodzaak! Want – anders dan vaak wordt gedacht – spelen ook hier emoties een grote rol. Aankoopbeslissingen zijn echt niet alleen rationeel. Voor klanten gaat het om een gevoel van verbondenheid, om een merk dat hen begrijpt en past bij hun bedrijfswaarden. Juist omdat de salestrajecten vaak lang en kostbaar zijn, is het belangrijk dat je klant zich bij jou thuis voelt.

Om herkenbaar te zijn, moet je eerst je (potentiële) klant kennen. Passen jullie wel bij elkaar? Behalve dat jij goed moet onderzoeken wie jouw klanten zijn, moet je ook goed naar jezelf kijken. Welke klanten willen jullie aantrekken en hoe moet je jezelf daarvoor profileren? De manier waarop je communiceert – tone of voice, huisstijl, etc. – zorgt ervoor dat je klant een herkenbaar beeld krijgt van jouw bedrijf.

Hoe B2B branding zorgt voor een goede nachtrust van je klant

Matchen jullie? Dan is het zaak om met sterke B2B branding campagnes te zorgen dat je zichtbaar bent. En dat doe je door:

  1. Te zorgen dat je zichtbaar en vindbaar bent op de kanalen en websites waar je klant zit
  2. Deze aan te laten sluiten op zijn belevingswereld

Je moet dus weten waar je doelgroep naar zoekt. Denk dus even niet (alleen) aan je product of dienst en de fantastische features die jouw product of dienst ongetwijfeld heeft. Denk vooral: wat is het probleem dat mijn dienst of product oplost? Jouw advertentiecontent moet aansluiten bij de uitdagingen waar jouw doelgroep ‘s nachts van wakker ligt. En natuurlijk het resultaat laten zien dat jouw dienst/product voor hen behaalt, zodat ze weer lekker rustig kunnen slapen ‘s nachts. Target de mensen die zoeken naar deze zoektermen met B2B branding campagnes.

Jouw merk op het netvlies van je klanten met B2B branding

En hoe roep je deze boodschap dan de jungle in? Omnichannel is de beste aanpak voor branding in B2B om zo zeker mogelijk te zijn dat je je doelgroep op de meest relevante kanalen bereikt. Denk hierbij aan social media en zoekmachine advertising, maar ook display campagnes –  bannering en video advertising op relevante webpagina’s – zijn een must.

Als je voor je display advertising DV360 gebruikt – Googles premium demand side platform – dan heb je naar schatting 90% van alle webpagina’s wereldwijd tot je beschikking, inclusief YouTube. Een hele krachtige optie van DV360 is dat je kunt targeten op mensen die naar bepaalde zoekwoorden zoeken. Gebruik je de juiste zoektermen dan bereik je je doelgroep ook op de websites waar zij op browsen, en niet alleen in de zoekresultaten.

Lees meer over sterke B2B-campagnes in onze whitepaper “Een hogere ROI in een cookieless era voor B2B-marketing”.

Sterke B2B branding campagnes in de praktijk

Wil je leren hoe je succesvolle B2B branding campagnes inzet? Meld je dan aan voor ons gratis event Geen leads zonder branding op woensdag 20 september dat we samen met Google organiseren. Tijdens dat evenement leer je van inspirerende sprekers hoe je je funnel kunt vullen met leads.

Google deelt de laatste marktontwikkelingen en best practices, Envalior (voorheen DSM Engineering Materials) vertelt over hun aanpak voor lead nurturing en wij laten zien hoe zo’n B2B branding campagne er in de praktijk uit ziet. digitalAudience vertelt tot slot hoe je met slimme data-oplossingen een hyperrelevante doelgroep kunt bereiken met je branding campagnes.

Dus zie ik je bij het evenement? Schrijf je hier in!

B2B branding event