Skip links

De do’s en don’ts voor een succesvolle B2B branding campagne

Hoe haal je het meeste uit een B2B branding campagne? Het is niet zo straight forward als een actie- of productcampagne waar je aan de hand van conversie het succes kan meten. Een branding campagne vereist een lange adem, waarbij je een helder einddoel moet hebben. Dus, als je zover bent: pak je pen (of laptop ook goed) en laten we een routekaart uittekenen met de belangrijkste succesfactoren voor branding campagnes!

Michael Horneman

Michael Horneman

Client & sales manager

De do’s van je B2B branding campagne

Laat ik beginnen met de do’s. Wat moet je vooral wel doen om je B2B branding campagne een boost te geven?

  1. Stel realistische en meetbare doelstellingen op. Dat het lastiger is om de conversie van branding campagnes te meten, is des te meer reden om vooraf goed je doelstellingen vast te stellen. Heb je je doelstellingen helder, maak ze dan vervolgens meetbaar met een set concrete KPI’s, zoals bereik, CPM, view rate, CTR, etc.
  2. Wees zichtbaar op alle kanalen. Een branding campagne vraagt om een omnichannel aanpak. En dan natuurlijk op de kanalen en websites waar jouw doelgroep zich bevindt (social, display, search, etc.). Zorg dat ze jou steeds tegenkomen als ze online zijn.
  3. Zorg voor consistentie en herkenbaarheid. Met een multichannel aanpak is consistentie belangrijk. Een consistente boodschap en herkenbaarheid in beeldmateriaal en stijl, zorgt voor merkherkenning. En dat wil je! Bij elke uiting moet je publiek zich bewust zijn van jouw merk.
  4. Verkoop de droom, niet het bed. Focus je voor de inhoud van je campagne op wat je klanten willen bereiken met jouw oplossing, niet op de kenmerken van je product of dienst. Dus vertel niet dat je bed vier poten heeft en stevig is gebouwd, maar vertel over de heerlijke nachtrust waar jouw klant jááááren van kan genieten.

Wat is goede content voor branding campagnes?

Om je branding campagne te laten slagen is het belangrijk om top of the funnel content aan te bieden. Content die dus niet gaat over jouw oplossing, maar over het probleem van de klant en het te behalen resultaat. Biedt conversiemogelijkheden aan waar je first party data mee verzamelt. Denk aan relevante whitepapers, checklists en case study’s achter een downloadformuliertje. Een prospect die hoog in de funnel zit zal namelijk niet zo snel een demo aanvragen of meteen een afspraak inplannen.

Door first party data te verzamelen kun je de klant blijven bereiken tijdens zijn hele buyer journey. Zeker nu third party data binnenkort vervalt, is deze data essentieel voor een succesvolle branding campagne. Wil je hier meer over leren, lees dan onze whitepaper Een hogere ROI in een cookieless era voor B2B-marketing. Meteen een mooi voorbeeldje van top funnel-content 😉.

De don’ts van je B2B branding campagne

Er zijn ook een aantal valkuilen in branding campagnes die je zeker moet vermijden:

  1. Tunnelvisie. Dag in, dag uit werk je voor je eigen merk. Je kent je eigen merk en brand identity zo goed dat je deze niet meer als een buitenstaander kunt zien. Om tunnelvisie te voorkomen, is het belangrijk om steeds om je heen te blijven kijken en te zien wat er gebeurt in de markt en wat je concurrenten doen. Check regelmatig of je branding content en -materiaal nog aansluit op de actuele behoeften van je doelgroep.
  2. ‘Overfunneling’. Wanneer je een beperkt budget hebt, moet je je bij elke beslissing afvragen of dit past bij wat je wilt bereiken. Stel, je hebt een budget van €1.000 p/m en je wilt social, display, YouTube én Google ads gebruiken, dan kan ik je nu al zeggen dat geen van de kanalen zal werken. Heb je niet voldoende budget om op alle kanalen aanwezig te zijn? Focus je dan op een klein aantal kanalen die de meeste impact hebben.
  3. Conversiegerichte biedstrategie. Natuurlijk wil je zo veel mogelijk conversies, ook hoog in de funnel, maar een branding campagne is geen conversieknaller. In een branding campagne focus je vooral op zichtbaarheid en merkherkenning. Als je het algoritme van je advertentieplatform laat optimaliseren voor conversies, dan heeft deze te weinig data om het algoritme zijn werk te laten doen. Zeker bij automatische biedstrategieën (smart bidding) kan dit bovendien zorgen voor onnodig hoge kosten.
  4. Korte termijn-focus. Last but not least: branding campagnes vergen geduld. Branding is een geval van lange adem. Omdat het niet conversiegericht is, is het effect moeilijk meetbaar. YouTube heeft wel een functie om de impact van branding te meten: de Brand Lift. Erg handig, maar alleen beschikbaar bij hoge budgetten. Niet voor iedereen weggelegd dus en zelfs dan is branding een lange termijnstrategie. Monitor en optimaliseer daarom continu je campagnes zodat je op de lange termijn geen conversies misloopt.

Duik dieper in B2B branding campagnes

Ik kan letterlijk nog pagina’s vol schrijven over branding. Maar hoe je het wendt of keert, branding campagnes zijn onmisbaar voor een goed gevulde funnel in B2B. En ja, het is een uitdaging om met branding op de lange termijn voldoende resultaat uit je investering te halen. Kanalen, copy, biedstrategieën: er komt veel bij kijken! Maar met de juiste routekaart en een helder doel voor ogen, levert het onder in de funnel wel meer conversie op. Ook op je andere campagnes.

Nieuwsgierig hoe zo’n branding campagne er in de praktijk aan toegaat? Bekijk dan hier het succesverhaal van Groendus, leverancier van duurzame energieoplossingen voor bedrijven.

Branding campagnes - case study Groendus